בס"ד

פרשת השבוע

  לעילוי נשמת הורי ע"ה
אבי מורי - ר' שמואל טרבלסי בר שמחה ז"ל נלב"ע  י"ג באייר תש"ס
אמי הורתי - רחל טרבלסי בת חנינה ז"ל נלב"ע  י"ב באב תש"ע
ת.נ.צ.ב.ה.

 

   צור קשר    אלול בא    ראש השנה    יום הכיפורים    אבן היא מדריגה    כל נדרי בקולות שונים
   הושענא רבה    ראש חודש            י"ז בתמוז    לשון הרע כנוצות ברוח
   קשה כשאול קנאה    תמים תהיה
 
    דף הבית
    פרשת בראשית - בצלם אלוקים
    פרשת נח - צדיק בין מושחתים
    פרשת לך לך - כה יהיה זרעך
    פרשת וירא - גדולה הכנסת אורחים
    פרשת חיי שרה - חסד ואהבה
    פרשת תולדות - טבע מולד
    פרשת ויצא - זיווג משמים
    פרשת וישלח - אמונה וענווה
    פרשת וישב - יוסף הצדיק
    פרשת מקץ - חלומות מתגשמים
    פרשת ויגש - אני יוסף
    פרשת ויחי - קבר רחל
    פרשת שמות - נשים צדקניות
    פרשת וארא - תחילת הגאולה
    פרשת בא - השפעת הפעולות
    פרשת בשלח - פרנסה משמים
    פרשת יתרו - כוחה של האישה
    פרשת משפטים - אם כסף תלווה
    פרשת תרומה - סוד יופייה
    פרשת תצוה - בגדי כהונה
    פרשת כי תישא - עגל הזהב
    ויקהל-פיקודי - שקיפות בשלוחים
    פרשת ויקרא - קרבנות לטהרה
    פרשת צו - קרבן תודה
    פרשת שמיני - מות נדב ואביהוא
    פרשת מצורע - מוציא שם רע
    פרשת אחרי - יום הכיפורים
    פרשת קדושים - קדושים תהיו
    פרשת אמור - קידוש השם
    פרשת בהר - טעמי השמיטה
    פרשת במדבר -סופרים אוותם
    פרשת נשא - הנזיר
    פרשת בהעלותך - אור החינוך
    פרשת שלח - טובה הארץ
    פרשת קורח - מחלוקת קורח ועדתו
    פרשת חוקת - פרה אדומה
    פרשת בלק - בדרך שאדם רוצה
    פרשת פינחס - הבית היהודי
    פרשת מטות - נדר, כעס, חומרנות
    פרשת מסעי - הארץ המובטחת
    פרשת דברים - דברים, חופש, צדק
    ופרשת ואתחנן - ואתחנן אל ה' ...
    פרשת עקב - מבחן העושר
    פרשת ראה - בני אדם גדולים
    פרשת שופטים - תמים תהיה..
    פרשת ויקהל - על ההתנדבות
    פרשת פיקודי - השכינה באחדות
    פרשת כי תישא - חשיבות השבת
    פרשת וארא - נשמה של עבדים
    פרשת תצווה - חשיבות הבגדים
    פרשת כי תצא - שמירת הלשון
    פרשת כי תבוא - הבחירה חופשית?
    פרשת ניצבים - התשובה והגאולה
    פרשת וילך - פרידה מענווה
    פרשת האזינו - שירת התורה
    פרשת וזאת הברכה - גמר טוב
בס"ד  

דברים נפלאים 

שנמסרו לנו בשמו של אליהו הנביא:

 "כך אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל:

 בניי, מה אני מבקש מכם? 

הא איני מבקש, 

אלא שתהיו אוהבים זה את זה 

ותהיו מכבדים זה את זה.

 מה הם דרכי שמים?

שהוא רחמן ומקבל בתשובה שלימה 

וזן מפרנס את כל הבריות, 

כך תהיו 

רחמנים זה על זה, לפרנס זה לזה 

ותאריכו פנים זה לזה בטובה".

(תנא דבי אליהו, פרק כ"ו.(

 






בס"ד


 


 

 

פרשת קדושים – בצדק תשפוט

 

 

על השופט להביט על העומדים מולו כעל שווים. אין להקל  על הדל ואין להתחנף אל העשיר, אין להרשיע מראש את מי שמוכר  כרשע ואין להצדיק מלכתחילה את מי שידוע כצדיק. "לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ"  ויקרא יט, טו)

 

 

 

 יש להאזין לכל עומדים בדין. להאזין בתשומת לב לנאמר ולא להיות מושפע ממעמדו הכלכלי, או ממעמדו המוסרי, או האישי של העומד לדין. אין להדר את הדל ואין להדר פני גדול. אין לעוות מול מי שמוכר כרשע ואין להעדיף את מי שידוע כצדיק. "ושפטתם צדק בין איש ובין אחיו ובין גרו...כקטון וכגדול תשמעון"" ( דברים, א, טז)

 

"הגדול" ו"הדל" – אין הכוונה רק למעמד כלכלי, כי יתכן שהגדול הוא גדול בתורה ובמצוות והדל הוא דל במצוות ובמעשים טובים.

לכן מזהירה התורה: "לא תטה משפט אביונך בריבו" (שמות כג,ו)

 

 

 

טבעו של אדם שהוא רואה עני ומרחם עליו ורוצה בטובתו, או לחילופין מול עשיר ובעל מעמד שהוא מעדיפו בעניין או מי שמוכר כרשע וכבר בלבו יש דעה רעה עליו. על כן מזהירה התורה: "לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ"  ויקרא יט, טו)

דברים גדולים וחשובים.

טבע האדם פשוט הוא ועלול להיות מושפע מנאים חיצוניים, ממראה עיניים. התורה מזהירה: בבואם לדין ראה את כולם שווים. היזהר לא להטות על פי ליבך המרחם או החנף, או על פי דעה קדומה ופירסום קודם.

 

משפט הינו דרגה חשובה ביחס האדם לאחר.

ביחס השופט אל הבאים אליו לדין.

בידו לחרוץ גורלות. זהו מעמד רב רושם וחשיבות. יש לנהוג בו בחרדת קודש. להיזהר מפניות ומהשפעות חיצוניות.

תורת חיים וצדק היא. מכירה את חולשותינו ומדריכה אותנו כיצד להגיע למידה הנכונה וכיצד לא ליפול בבורות מזדמנים - ולא להטות דין.

 

לא מרחמים -

 

וכך מסביר רש"י: "לא תשא פני דל": שלא תאמר עני הוא והעשיר חייב לפרנסו. אזכנו בדין ונמצא מתפרנס בנקיות (אמנע ממנו בושה של הנהנה מן הצדקה).

 

לא מחשש לבייש גדול –

"ולא תהדר פני גדול" שלא תאמר עשיר הוא זה, בן גדולים הוא זה, היאך אביישנו ואראה בבושתו? עונש יש בדבר! לכן נאמר: "ולא תהדר פני גדול"

 

הצדק צריך גם להיראות ואין להטות ולו גם למראית העין –

"כקטן כגדול תשמעון" : שלא תאמר: היאך אני פוגם כבודו של עשיר זה בשביל דינר? אזכנו עכשיו וכשיוצא לחוץ (לאחר חריצת הדין) אומר לו (לעשיר): תן לו שאתה חייב לו.

 

 

"רשע וכשר עומדין לפניך בדין" – שלא תאמר: הואיל ורשע הוא אטה עליו את הדין (במקרה זה צדק הרשע בריבו) תלמוד לומר: "לא תטה משפט אביונך בריבו" – אביון הוא במצוות. (מכילתא משפטים כט)

 

כי גם רשע גדול יכול להיות צודק בריבו, וגם צדיק יכול לטעות ולהיות חייב בדין.

על השופט לדון בעניין הנדון לפניו בלא משוא פנים!

 

"איסור כל עוול בין אם ייעשה מתוך נימוקים של התחשבות במעמדו של אחד הצדדים או בצדקתו או בחכמתו בתורה, בין אם מתוך חמלה ורחמים, ואפילו אם יתוקן העוול מיד לאחר פסק הדין "והכל יבוא על מקומו בשלום" לאחר המשפט." (נחמה ליבוביץ, עיונים בספר ויקרא לפרשת קדושים)

 

 ..

הרהורים בעקבות הפרשה:

נטיית ליבנו שלנו היא להיות מושפעים מדעות קדומות, ממה ששמענו עליו, ממה שאנו רואים. אנו מצווים להביט על כל אדם בכל פעם מחדש ולראות כל דבר לגופו.


זהו הצדק האמיתי.

צ.ב.

 

 

 

 

 
כי הכל זה הנפש