בס"ד

פרשת השבוע

  לעילוי נשמת הורי ע"ה
אבי מורי - ר' שמואל טרבלסי בר שמחה ז"ל נלב"ע  י"ג באייר תש"ס
אמי הורתי - רחל טרבלסי בת חנינה ז"ל נלב"ע  י"ב באב תש"ע
ת.נ.צ.ב.ה.

 

   צור קשר    אלול בא    ראש השנה    יום הכיפורים    אבן היא מדריגה    כל נדרי בקולות שונים
   הושענא רבה    ראש חודש            י"ז בתמוז    לשון הרע כנוצות ברוח
   קשה כשאול קנאה    תמים תהיה
 
    דף הבית
    פרשת בראשית - בצלם אלוקים
    פרשת נח - צדיק בין מושחתים
    פרשת לך לך - כה יהיה זרעך
    פרשת וירא - גדולה הכנסת אורחים
    פרשת חיי שרה - חסד ואהבה
    פרשת תולדות - טבע מולד
    פרשת ויצא - זיווג משמים
    פרשת וישלח - אמונה וענווה
    פרשת וישב - יוסף הצדיק
    פרשת מקץ - חלומות מתגשמים
    פרשת ויגש - אני יוסף
    פרשת ויחי - קבר רחל
    פרשת שמות - נשים צדקניות
    פרשת וארא - תחילת הגאולה
    פרשת בא - השפעת הפעולות
    פרשת בשלח - פרנסה משמים
    פרשת יתרו - כוחה של האישה
    פרשת משפטים - אם כסף תלווה
    פרשת תרומה - סוד יופייה
    פרשת תצוה - בגדי כהונה
    פרשת כי תישא - עגל הזהב
    ויקהל-פיקודי - שקיפות בשלוחים
    פרשת ויקרא - קרבנות לטהרה
    פרשת צו - קרבן תודה
    פרשת שמיני - מות נדב ואביהוא
    פרשת מצורע - מוציא שם רע
    פרשת אחרי - יום הכיפורים
    פרשת קדושים - קדושים תהיו
    פרשת אמור - קידוש השם
    פרשת בהר - טעמי השמיטה
    פרשת במדבר -סופרים אוותם
    פרשת נשא - הנזיר
    פרשת בהעלותך - אור החינוך
    פרשת שלח - טובה הארץ
    פרשת קורח - מחלוקת קורח ועדתו
    פרשת חוקת - פרה אדומה
    פרשת בלק - בדרך שאדם רוצה
    פרשת פינחס - הבית היהודי
    פרשת מטות - נדר, כעס, חומרנות
    פרשת מסעי - הארץ המובטחת
    פרשת דברים - דברים, חופש, צדק
    ופרשת ואתחנן - ואתחנן אל ה' ...
    פרשת עקב - מבחן העושר
    פרשת ראה - בני אדם גדולים
    פרשת שופטים - תמים תהיה..
    פרשת ויקהל - על ההתנדבות
    פרשת פיקודי - השכינה באחדות
    פרשת כי תישא - חשיבות השבת
    פרשת וארא - נשמה של עבדים
    פרשת תצווה - חשיבות הבגדים
    פרשת כי תצא - שמירת הלשון
    פרשת כי תבוא - הבחירה חופשית?
    פרשת ניצבים - התשובה והגאולה
    פרשת וילך - פרידה מענווה
    פרשת האזינו - שירת התורה
    פרשת וזאת הברכה - גמר טוב
בס"ד  

דברים נפלאים 

שנמסרו לנו בשמו של אליהו הנביא:

 "כך אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל:

 בניי, מה אני מבקש מכם? 

הא איני מבקש, 

אלא שתהיו אוהבים זה את זה 

ותהיו מכבדים זה את זה.

 מה הם דרכי שמים?

שהוא רחמן ומקבל בתשובה שלימה 

וזן מפרנס את כל הבריות, 

כך תהיו 

רחמנים זה על זה, לפרנס זה לזה 

ותאריכו פנים זה לזה בטובה".

(תנא דבי אליהו, פרק כ"ו.(

 






בס"ד


     פרשת כי תבוא - האם יש בחירה חופשית?

  מאת: ציפורה בראבי

 

אחרי פרשות רבות בספר דברים, בו לימד משה את העם מצוות ומוסר, מגיע הוא לשיא החינוך לבני ישראל.

הדרך החינוכית לבן האהוב!

אם תקיימו – תזכו לברכה בכל.

אם לא תקיימו – תיענשו.

אין פה בחירה של דרך חינוכית אחת.

דרך ההרתעה או דרך הפרסים.

משה משתמש בשתיהן ובהחלטיות קיצונית.

 

ואלו מול אלו מבטיח משה ברכות  וגם מאיים:

 "והיה אם שמוע תשמעון.." (כח, א), לעומת " והיה אם לא תשמע בקול ה'"(כח, טו)

"ובאו עליך כל הברכות האלה והשיגוך" (דברים כח, ב), לעומת " ובאו עליך כל הקללות האלה ורדפוך והשיגוך" (דברים כח, מה)

"ברוך אתה בעיר וברוך אתה בשדה" (כח, ג) לעומת "ארור אתה בעיר וארור אתה בשדה" ( כח, טז)

"ברוך פרי בטנך ופרי אדמתך" (כח, ד) לעומת " ארור פרי בטנך ופרי אדמתך" (כח, יח)

"ברוך טנאך ומשארתך" (כח, ה), לעומת "ארור טנאך ומשארתך" ( כח, יז).

משה המנהיג והמחנך הדגול רוצה להשאיר בעם רשמים חזקים ועמוקים והוא משתמש בשתי הדרכים החינוכיות:
 בדרך ההבטחה לפרסים ובדרך האיום בעונשים.

וגם מזכיר משה את כל הניסים והנפלאות שעשה עימם ה'. והנה לא למד העם דבר!

"אתם ראיתם את כל אשר עשה ה' לעיניכם..ראו עיניך האותות והמופתים הגדולים ההם ולא נתן ה' לכם לב לדעת ועינים לראות ואזנים לשמוע עד היום הזה".

ועל כך פירש אברבאנל: " והוא נאמר בתמיהה: וכי לא נתן ה' לכם לב לדעת, ועינים לראות ואזנים לשמוע?...אין ספק, הלב נתן לכם ה' יתברך מוכן לדעת, ועינים בריאות וטובות להשגת מוחשיה" אין תירוצים לאי הבנה. ה' נתן לכם את הכלים לראות ולהבין.

אתם רואים טוב. אתם שומעים טוב וגם יש לכם לב מבין.

 

אז אם תקיימו – "ובאו עליך כל הברכות האלה והשיגוך" (דברים כח, ב)

ואם לא – "ובאו עליך כל הקללות האלה ורדפוך והשיגוך" (דברים כח, מה)

 

 

ולאורך ההיסטוריה היהודית רואים אנו אחד לאחד איך התקיימו הדברים הקשים עליהם דיבר משה (לקוח מ"פרשה ופשרה" לרב משה גרילק): 

א.      גלות - פיזור בין האומות – אנו עם קוסמופוליטי. מדברים בכל שפות תבל. אין ארץ שלא התגלגלנו אליה במרוצת הגלות הארוכה, מסין במזרח הרחוק ועד לפינות נידחות באפריקה.

      והפסוק המאיים זאת: "והפיצך ה' בכל העמים מקצה הארץ ועד קצה הארץ" (דברים כח, סד)

 

ב.       אנטישמיות – אחד הסודות הנוראים של הטבע האנושי...חוסר הגיונה הוא הבולט לעין.

והפסוק המזכיר זאת: " והיית לשמה, למשל ולשנינה בכל העמים אשר ינהגך ה' שמה" (כח, לז)

 

ג.        רדיפות השמדות – גזירות תח-תט, אינקויזיציה, קנטוניסטים, תחום מושב, גיטו, טלאי צהוב, גירוש ספרד, סיביר והשואה.

והפסוק: "והיו חייך תלאים לך מנגד ופחדת לילה ויומם ולא תאמים בחייך. בבוקר תאמר מי יתן ערב ובערב תאמר מי יתן בוקר, מפחד לבבך אשר תפחד וממראה עיניך אשר תראה" ( כח, סו-סז)

 

ד.       הישרדות – האנושות לא יכלה לנו. אומות העולם ניצחו אותנו במערכות רבות, אולם במלחמה עצמה נגדנו – הפסידו.

ועל כך אמר מרק טויין: " כולם בני תמותה בעולם, מלבד היהודי. כל הכוחות חולפים אך הוא נשאר. מה סוד נצחיותו?"

והפסוק המסביר זאת נמצא בספר ויקרא: " ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם, כי אני נ' אלוקיהם" (ויקרא כו, מד)

(על פי הרב משה גרילק מהספר פרשה ופישרה לפרשת "כי תבוא")

 

וכל התוכחות של משה, המילים הקשות הם מילותיו של אוהב המסרב לבחירה רעה אפשרית של מי שאהוב עליו ועליו אין הוא מוכן לוותר.

וכך מוסיף הוא ואומר לעם המקשיב תמוה לדברים הקשים האלה: גם כשתנסו להשתלב ולהתמזג בין הגויים לא תצליחו. אתם תנסו ללמוד מדרכיהם, לחקות אותם, אתם תרצו להיות כמותם. אבל אתם לא תצליחו. אני לא אתן לכם! אקשה עליכם את ההשתלבות בגויים. לא יהיה לכם מנוח ותיאלצו לשוב.

"ובגויים ההם לא תרגיע ולא יהיה מנוח לכף רגלך ונתן ה' לך שם לב רגז וכליון עיניים ודאבון נפש" (דברים כח, סה)

וחז"ל הקבילו "ולא יהיה מנוח לכף רגלך" ל"ולא מצאה היונה מנוח לכף רגלה ותשב אליו אל התיבה" (בראשית ח, ט). ר' יהודה בן נחמן בשם ריש לקיש אמר: אילו מצאה מנוח לא היתה חוזרת."... 




 
כי הכל זה הנפש