מבוא
למעלה ממיליון סוגי חומרים ידועים בעולם. חלקם מופיעים כתערובת,
וחלקם מופיעים בנפרד זה מזה.
בני האדם למדו לבודד חומרים רצויים מתוך קבוצת חומרים לצרכים שונים,
ולעיתים העדיפו להוסיף אותם זה לצד זה.
צד
בתמונה מתוארת מערכת להפרדת חומרים מתערובת בשיטת הזיקוק (ויקיפדיה)
מושגים חדשים:
"חומר טהור" הוא כינוי לחומר מסוג אחד. לכל חומר טהור יש תכונות אופייניות קבועות, כמו למשל :צבע מסויים, ריח, נקודת היתוך ורתיחה המייחדים אותו.
"תערובת" היא כינוי למספר חומרים, שניים או יותר, הנמצאים בסמיכות זה לזה, וכל אחד מהם שומר על תכונותיו. כל אחד מהחומרים יכול להיות בכמות שונה.
אופייה הכולל של התערובת יקבע על פי הכמויות של החומרים שבה. ככל שהכמות של חומר מסוג מסויים תהייה רבה יותר, כך תכונותיו יבלטו יותר בתערובת.
דוגמאות-
חומר טהור: צנצנת ובה יש רק מלח בישול. תערובת: מי ים. מים+ מלח
שאלה לדיון:
האם האוויר הוא סוג חומר אחד? האם תערובת חומרים?
נמחיש תחילה את המושגים החדשים בעזרת דגם.
מהו דגם?
דגם הוא אמצעי לייצוג, המחשה או הסבר מבנה או תהליך, בדרך חזותית שאפשר לראות).
הדגם שונה מהמקור במספר מאפיינים ( לפחות במאפיין אחד). למשל: בצבע, בסוג החומרים, בגודל, בצורה וכו..
דוגמאות: דגם של בית, דגם של לב, דגם של תא צמח, דגם של מבנה האטום,
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
פעילות מעשית מקדימה
1
לפניכם קופסה ובה חרוזים משני צבעים. כל חרוז מאותו צבע וגודל מייצג חומר מסוג אחד.
נסו לקבוע מה בקופסה: חומר טהור או בתערובת?
2
קבלו מהמורה עוד 2 כוסות נוספות. הכניסו לתוכן חרוזים, כך שבכל אחת מהן יהיה ייצוג של חומר טהור.
3
היעזרו בשלושת הכלים, והדגימו בעזרתם ובעזרת החרוזים שלוש תערובות שונות. מה דומה ומה מבדיל בין התערובות שהרכבתם.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
דף צביעה מסכם פעילות: הורדה
שאלת אתגר
4.
המורה תציג בפניכם שני כלים:
בכלי א: 5 חרוזים ירוקים ו-1 ורוד, בכלי ב: 10 חרוזים ירוקים ו- 2 ורודים.
מה ניתן לומר על שתי התערובות הללו?
כעת נחזור להרכב האוויר:
דיון: האם האוויר הוא תערובת חומרים או חומר טהור?
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
דף עבודה: הרכב האוויר- גרף עוגה הורדה
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
טבלת מרכיבי האוויר- מתורגם כניסה